"Van motivatie naar inspiratie"
Bijgewerkt op: 25 mrt.
Waarom inspireren van het kind de sleutel is tot succesvol leren en groei.
Inspireren is voor leiders, motiveren voor managers. Wat is het verschil en wat is op langer termijn effectief.
Iedereen kent het. Als het moet vanwege iets dat niets met jou te maken heeft, is het lastiger om vol te houden. Als je moet afvallen omdat 'men' vindt dat je te dik bent of het 1 januari is, dan ben je best gemotiveerd aan het begin van de afvalrace, maar lukt het niet gelijk zoals je dat voor ogen hebt, dan is de motivatie weg en houd je het meestal niet meer vol. Maar staat je gezondheid en fit zijn op nummer 1, dan hoef je niet af te vallen. Door de overtuiging dat gezondheid belangrijk is, eet je gezond en beweeg je genoeg. Je bent dan precies op het goede gewicht (namelijk dat bij je past) en voelt je fit. Voor jou is dat belangrijk en daar heb je niemand voor nodig. Je bent namelijk geïnspireerd om het te doen.
Kinderen zijn net mensen. Ook zij hebben inspiratie en motivatie nodig om succesvol zijn in de dingen die ze ondernemen.

Wat is het verschil.
Wanneer we kinderen inspireren, proberen we hun innerlijke motivatie te stimuleren. We doen dit door hen te laten zien wat er mogelijk is en ze aan te moedigen om hun eigen ideeën en dromen na te streven. Inspiratie komt vaak voort uit het tonen van voorbeelden, het aanmoedigen van creativiteit en het geven van positieve feedback.
Wanneer we kinderen motiveren, proberen we vaak externe prikkels te gebruiken om hen te bewegen tot actie. Dit kan variëren van beloningen, straffen en druk van buitenaf. Hoewel dit soms effectief kan zijn, kan het ook leiden tot afhankelijkheid van externe factoren voor motivatie, waardoor de intrinsieke motivatie van een kind wordt ondermijnd.
De effectiviteit
Het inspireren van kinderen is effectiever dan het motiveren, omdat inspiratie van binnenuit komt en een dieper gevoel van betrokkenheid en verbondenheid met het doel of de taak creëert. Wanneer kinderen geïnspireerd zijn, hebben ze een intrinsieke motivatie om te leren en te groeien. Ze voelen zich gemotiveerd door hun eigen verlangen om te slagen en om hun potentieel te vervullen. Dit zorgt voor een meer duurzame motivatie en een langdurige betrokkenheid bij de taak.

Motiveren, zoals het geven van beloningen of straffen, is vaak minder effectief omdat het afhankelijk is van de aanwezigheid van deze prikkels en kan leiden tot een kortdurende betrokkenheid bij de taak. Bovendien kan externe motivatie de intrinsieke motivatie van kinderen verminderen en hen afhankelijk maken van externe prikkels om te leren en te groeien.
Inspireren van kinderen omvat het aanmoedigen van hun nieuwsgierigheid, het stimuleren van hun creativiteit en het helpen van hen om hun eigen passies en interesses te ontdekken. Dit zorgt ervoor dat kinderen intrinsiek gemotiveerd raken om te leren en te groeien.
Er zijn verschillende manieren om kinderen te inspireren, maar hier zijn vier effectieve manieren:
Stimuleer nieuwsgierigheid en verkenning: Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen de wereld om hen heen verkennen. Door hen te ondersteunen bij het verkennen van nieuwe ideeën, activiteiten en uitdagingen, kunnen ze geïnspireerd raken en hun creativiteit ontwikkelen.
Zorg voor rolmodellen: Het hebben van een rolmodel kan een grote invloed hebben op kinderen en hen inspireren om te groeien en te slagen. Dit kan een familielid, leraar, mentor of beroemdheid zijn die hen motiveert en aanmoedigt.
Maak leren leuk en betekenisvol: Kinderen raken geïnspireerd als ze leren op een manier die aansluit bij hun interesses en ervaringen. Door activiteiten op een leuke, uitdagende en betekenisvolle manier te presenteren, kunnen kinderen geïnspireerd raken en meer betrokken zijn bij hun leerproces.
Geef autonomie en verantwoordelijkheid: Door kinderen keuzes te geven en verantwoordelijkheid te geven voor hun eigen leerproces, kunnen ze geïnspireerd raken en een gevoel van eigenaarschap ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld door hen te laten kiezen welke projecten ze willen doen, hoe ze hun werk organiseren of hoe ze hun leerdoelen bereiken.

Wanneer kinderen geinspireerd zijn, is jouw taak als begeleider, opvoeder, trainer of leraar op langer termijn makkelijker. Ze leren vanuit hun eigen behoefte aan ontwikkeling. Nog een reden waarom inspireren van het kind de sleutel is tot succesvol leren en groei.