Zoeken
  • Mojo51

Pilot SovaTools op de scholen in Deventer

Bijgewerkt: 26 jun 2018

Dit schooljaar zijn we een pilot gestart met individuele sociale vaardigheidstrainingen op de scholen die onder Etty Hillesum College en Intermetzo vallen. In november vorig jaar zijn we begonnen. De tussen evaluatie met de scholen en het samenwerkingsverband is geweest. Evaluatie met de gemeente Deventer moet nog plaatsvinden. De scholen zijn positief.


"Ik wil begin volgend schooljaar nog een paar trainingen, zodat ik niet vergeet wat ik nu geleerd heb", zegt een leerling vandaag tegen mij als ik hem vertel dat de trainingen voor dit schooljaar er bijna op zitten. Ik ben een beetje verrast. Dit had ik niet verwacht.

De sociale vaardigheden die Stichting Mojo51 inzet op scholen is individueel. Speciaal voor jongeren, die even niet meer weten hoe zij zich moeten handhaven op school. Voor elke jongeren wordt er een speciale training op maat gemaakt. Het is dus geen standaard training. Uit de praktijk blijft dat een aantal oefeningen bij elke training terug komen. Verder kan de training alle kanten op. Leerlingen komen elke week met voorbeeld van momenten die goed gegaan zijn en met voorbeelden die fout zijn gegaan. Samen kijken we waarom het goed gegaan is en bespreken we hoe de fout gelopen momenten in de toekomst beter kunnen. Vaak brainstormen we samen over wat bij welke leraar het beste werkt. Het zijn interactieve trainingen waar de input van de leerling enorm gewaardeerd wordt.



Uitgangspunt zijn de competenties

Onafhankelijkheid is één van de succesfactoren

In de eerste trainingen kijken we samen wat de jongeren al goed doet. Dat is namelijk een goede bron van ervaringen waar we uit kunnen putten bij het zoeken naar oplossingen voor situaties die minder goed lopen. Daarna kijken we wat het aller belangrijkst is om het eerste aan te pakken. Haalbare doelen zijn hierbij heel belangrijk. Niet alle jongeren zijn hetzelfde, kunnen hetzelfde en zijn even creatief in het zoeken naar oplossingen.

Wat even zo belangrijk is, is de onafhankelijkheid van de trainer. Hoe kan je eerlijk zeggen wat er gebeurt als je bang bent dat het in de lerarenkamer wordt doorverteld.


De combineren van succesfactoren


De combinatie van theorie, lichaamsgerichte oefeningen en het maatwerk maakt dat de training succesvoller kan zijn dan de standaard trainingen. Korte lijntjes voor het aanmelden van een jongere en korte lijntjes met zorgcoördinatoren, orthopedagogen en mentoren maakt dat er bijna on the job getraind kan worden. Vaak is het zo dat we niet veel trainingen nodig hebben. De een serie trainingen is er een goede overdracht naar zorgcoördinatoren en/of mentoren, die de geleerde stof samen met de jongeren doorzetten. Blijkt dat na een paar weken toch nog wat individuele aandacht nodig is, dan kan dat gewoon weer aangevraagd en ingezet worden. Net zolang totdat de jongere het zelfstandig op pakt.





35 keer bekeken
  • White LinkedIn Icon