Op dit moment is er veel gerommel in mijn groep. Het is een lastige periode voor de kinderen. Veel vakantie dagen en dat zorgt er voor dat in onze groep de spanningen oplopen. Dus Vandaag ga ik weer aan de slag met de strippenkaart en de pictogrammen.
Pictgrammen en de strippenkaart helpen om enorm snel de groep weer op de rit te krijgen.
Onze groep is een diverse groep qua leeftijden van 7 jaar tot en met 12 jaar en hebben we veel kinderen van verschillende afkomst. Onderling is er veel discriminatie, ongelijkheid en lopen de spanningen soms hoog op. Vooral het begrip dat we een spelletje spelen en het niet ten koste van alles om het winnen gaat is een lastige. In het begin van de les roepen we daarom de kinderen bij elkaar in een kring om te praten over hoe we de les zo leuk mogelijk kunnen maken. Goed overleg over gedrag en de regels daaromtrent is belangrijk.
Vanwege de taalbariere doen wij dat met de strippenkaart en de pictogrammen, maar ook in groepen waar de voertaal Nederlands is, geeft het werken met strippenkaarten en pictogrammen veel gemak. In het boek De Stoeikruimelmethode wordt hier uitgebreider op in gegaan, maar hieronder wat voordelen.
Soms geeft de strippenkaart net het kleine beetje motivatie dat de kinderen nodig hebben om de hobbels te nemen in moeilijk situaties.
Strippenkaart
De strippenkaart is niet alleen een kaart om bij te houden of je na 10 keer je diploma hebt behaald. Het is voor onze kinderen bijvoorbeeld ook een middel om in de les hun problemen op te lossen.
Ik zal een voorbeeld geven. Om een krul te krijgen op je strippenkaart moet je de hele les aanwezig zijn geweest. Dit houdt in dat je niet mag schoppen of slaan en problemen onderling moet oplossen. Loop je weg (en kom je niet meer terug als je afgekoeld bent), dan kun je geen krul krijgen en telt de les in principe niet mee. In onze groep is daarvan het gevolg, dat kinderen moeite doen om de onderlinge problemen op te lossen, hun teleurstelling en boosheid overwinnen als ze verliezen en zich beter aan de regels houden: niet slaan en schoppen, als je boos bent, kom je naar de juf.
Vooral als kinderen net voor hun diploma zitten, helpt dat om een tandje extra bij te zetten. Het voordeel van onze groep is, dat niemand precies weet wanneer een kind aan zijn diploma toe is. Wij hebben een onregelmatige instroom en daardoor begint het kind aan zijn strippenkaart op de dag dat hij of zij de eerste keer op de les verschijnt. Hierdoor kunnen ze elkaar ook niet extra pesten als een kind met de een na laaste les voor het diploma bezig is. Natuurlijk zijn er allerlei uitzonderingen en ander mogelijkheden om de strippenkaart in te zetten. Dus kijk in het boek voor meer ideeen. https://www.mojo51.nl/stoeikruimelboek h
Kinderen hebben ook hun trots en dan is het heel vervelend om elke keer op een negatieve manier je naam te horen.
Pictogrammen
Communceren met pictogrammen is heel fijn voor jezelf en voor het kind. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden is misschien een cliché, maar het werkt echt. Horen, zien en voelen zijn dé methodes om iets te leren en pictogrammen ondersteunen daarbij.
Daarnaast is het werken met strippenkaarten een zachte manier van communiceren. Hoe vervelend is het om 10 of 20 keer op een dag te horen: Piet niet doen, nee Piet, niet duwen, Pieeeet, we hadden toch afgesproken niet te duwen! In het leerproces van een kind gaat vaak veel mis, omdat ze de vaardigheid nog niet ontdekt hebben om het op de juiste manier te doen. Of misschien is de taak helder, maar zijn er nog enkele hobbels te overwinnen m.b.t. de vaardigheden om de taak goed te volbrengen.
Als je de pictogram met het gewenste gedrag ergens ophangt, dan hoef je niet de hele tijd te roepen, maar kan je het kind even aantikken en wijzen naar de pictogram of met allerlei andere subtiele methodes het kind op het pictgram wijzen.
Op de gratis pagina staan voorbeelden van pictogrammen en de strippenkaart. Je kunt hier komen via deze link
Misschien heb jij ook handige methodes om kinderen de regels van de groep te leren. Ik lees het graag in de comment. Het is altijd leuk om verschillende manieren uit te proberen.
Comments