top of page
AdobeStock_496576474_edited.png

Voel je weer lekker in je lijf door op de juiste manier te ademen

Ondersteun het herstel van je fysieke en mentale gezondheid met de juiste ademhaling en voel je weer lekker in je lijf.

Ademhalingssessie

Het is een vicieuze cirkel. Door fysieke en/of mentale problemen krijg je stress, maar stress veroorzaakt ook (gezondheids-)problemen. Een goede ademhaling een heeft positieve effecten op je brein, je lichaam en op de verbinding met jezelf en anderen. Je krijgt er niet alleen meer focus, energie en zelfvertrouwen van, maar het brengt je lichaam ook tot rust.

 

Met deze eenvoudige techniek kun je stress omzetten in veerkracht. Door je hartcoherentie te verhogen met hartgerichte ademoefeningen zult je minder stress ervaren en kunt je emoties beter reguleren. Zo breng je jezelf in balans.

Balans in de lichaam kan je mentale en fysieke herstel ondersteunen.

AdobeStock_784479231.png

Wat doen we tijdens een ademhalingssessie

De sessies duren 45 minuten.

De eerste sessie is een uur.

Naar aanleiding van je verhaal en waar je last van hebt, wordt het een en ander uitgelegd.

Bijvoorbeeld

  • Hoe belangrijk de juiste ademhaling voor je lichaam en geest is?

  • Wat er met je lichaam en brein gebeurd als je te lang ademt op een manier, die het lichaam ervaart als stressvol.

  • Hoe makkelijk je winst kan behalen met de juiste ademhaling

  • en natuurlijk wat je gaan doen in de bijeenkomsten.

 

In overleg doen we de eerste ademhalingsoefening, zodat je de volgende sessie weet wat je vooruitgang is. 

Daarna gaat we aan de slag met simpele ademhalingsoefeningen, die je ook makkelijk thuis kunt doen. De duur van deze sessie is 45 minuten.

De opvolgende sessies plannen we tijdens de eerste keer direct in en zijn ondersteunend in de ontwikkeling en gericht op hoe je je zelf nog meer kan verbeteren.

Wij hebben gekozen voor de methode van Heartmath.

(HeartMath is de grondlegger van hartcoherentie.)

Tijdens de sessie leer je om op elk moment van de dag of nacht je emotionele evenwicht te verbeteren, je bewust te worden van opgebouwde stress en deze los te laten, zodat je je beter voelt en helderder kunt denken.

 

Met eenvoudige technieken kun je het patroon van je hartritme veranderen en gelijkmatiger maken, waardoor je zelf zorgt voor een evenwichtiger, effectiever en gezonder leven.

Hoe werkt het?

HRV (in het kort)
Ons hartritme varieert voortdurend, met andere woorden de tijdsintervallen tussen hartslagen wisselen constant. Dit noemen we hartritme variabiliteit (HRV). De HRV geeft ons belangrijke informatie over onze veerkracht en vitaliteit maar ook over de toestand van het lichaam. Analyse van de HRV laat zien dat het hart gevoelig is voor emotionele veranderingen.

Hartcoherentie (in het kort)
De mate van samenhang (harmonie) in de HRV wordt Hartcoherentie genoemd.

Na jarenlang veelbelovend onderzoek te hebben gedaan op het gebied van de HRV wilde het HeartMath Institute mensen feedback gaan geven op het patroon van hun hartritme.

 

Liefst op een laagdrempelige manier en real time af te lezen op de computer. Een eerste stap betrof het op een kwalitatieve manier meten van de hartritmevariabiliteit (HRV) en deze weer te geven in een waarde. Deze waarde hebben we hartcoherentie genoemd.

Tijdens de sessie laten we op de computer zien hoe je hartcoherentie groeit. Dit is niet alleen interessant, maar ook erg motiverend, want het lukt namelijk altijd.  

 

Coherentie werkt aanstekelijk. Het begint bij onszelf en heeft een positief effect op anderen, omdat je vanuit rust de situatie beter aan kan. Daarnaast zal jouw rust ervoor zorgen, dat ook de andere rustig wordt.

AdobeStock_784479231.png
bottom of page